+370 686 22102

Jei nori eiti greitai – eik vienas. Jei nori nueiti toli – eik su komanda!

2016-08-12

Vasara - puikus metas įkvėpti savo įmonių  darbuotojus komandiniam darbui. Komandos formavimo mokymai arba komandos formavimo renginiai vasarą yra labai dažnai girdimos frazės. Kokia nauda įmonei, kokių rezultatų tokie renginiai padeda pasiekti? Savo mintimis ir įžvalgomis dalijasi mokymų ir konsultacijų įmonės Mokymų akademija įkūrėjas ir vadovaujantis partneris Gintaras Ignatavičius.

Vasara - tai toks metas kai frazę „komandos formavimas“ girdime labai dažnai. Kas yra komandos formavimas, kuo jis naudingas įmonei?

Prieš atsakydamas į jūsų klausimą apie komandos formavimą, noriu akcentuoti ir apibrėžti tai, kas yra grupė ir, kas yra komanda. Gana dažnai šios dvi sąvokos yra tapatinamos. Nors iš tikrųjų kiekviena komanda yra ir grupė tuo pačiu metu, bet ne kiekviena grupė yra komanda. Kuo jos skiriasi? Komanda yra vienijama bendro tikslo, kurį gali pasiekti tik skirtingomis savybėmis bei gebėjimais pasižymintys žmonės, darantys vienas kitam įtaką. Tuo tarpu grupė - tai žmonės, kuriuos vienija tam tikri bendri požymiai (kolekcionavimas, klubinė veikla, prekių ženklai ir pan.) ar tikslai, bet jie veikia individualiai ir daugiau siekdami savo asmeninių tikslų.

Komandos formavimas, mano manymu, tai labai svarbi investicija ne tik į darbuotojus, bet ir į įmonės strategiją - t.y. bendrų tikslų įgyvendinimą. Komandos formavimo mokymai skatina tarpusavio pasitikėjimą, gerina tarpusavio komunikaciją, didina bendradarbiavimą tarp kolegų ir kuria pozityvų mikroklimatą įmonėje. Per savo darbo praktiką tikrai teko matyti ne vieną pavyzdį, kai įmonės darbuotojai į mokymus atvyksta kaip grupė, o išvyksta kaip nugalėtojų komanda. Kita vertus, kuomet įmonės darbuotojai dalyvauja tokiuose mokymuose, jie į įprastinę darbo aplinką sugrįžta su didesne energija bei entuziazmu. Tai yra ne kas kita, kaip efektyvesnis ir rezultatyvesnis įmonės darbas, su labiau į veiklą įsitraukusiais darbuotojais. Tokiu būdu įmonė greičiau ir efektyviau pasieks norimų tikslų.

Minėjote, kad įmonei yra labai svarbus darbuotojų įsitraukimo didinimas. Kaip vyksta komandos formavimo mokymai ir kaip yra didinamas darbuotojų įsitraukimas?

Kad pasiektume didesnį darbuotojų įsitraukimą, komandos formavimo mokymų programas kuriame  aktyvias, dinamiškas, įtraukiančias, kviečiančias įveikti tam tikrus iššūkius ar siekti bendro problemų sprendimo. Nors iš pirmo žvilgsnio komandos formavimo mokymai atrodo tarsi paprasti žaidimai, tačiau jie yra paremti patyrimo bei savirefleksijos principais. Praktika rodo, kad suaugę žmonės lygiai kaip ir vaikai daugiausia išmoksta žaidimų pagalba. Svarbiausia, kad tie komandiniai žaidimai būtų paruošti įdomiai ir tinkamai. Paprastai vienos ar dviejų dienų komandos formavimo mokymų metu komandoje išryškėja visi vaidmenys: kas geriausias idėjų generatorius, kas užsispyrėlis, bet kokiu atveju pasieksiantis savo tikslą, kas sugebės nuraminti visus karštakošius ir į situaciją pažvelgti ramiai iš šalies, o kas pasirūpins, kad visi darbai būtų atlikti iki galo.

Komandos formavimo mokymuose dalyviai sužino, analizuoja tiek savo, tiek kolegos stipriąsias bei silpnąsias savybes. Kartais paaiškėja, net ir tokie dalykai, kad žmogui darbe buvo pateikiamos ne tos užduotys, kurias atlikti jis yra stiprus. Pavyzdžiui vienas iš įdomiausių mūsų siūlomų komandos formavimo projektų - „Per vandenį ir ugnį“. Projektas, kuriame puikiai subalansuota teorija, patyriminė praktika, o kartu ir pramoga, į darbuotojų komandą kviečia pažvelgti per 4 gamtos stichijų – vandens, žemės, oro ir ugnies prizmę. Dalyviai išsiaiškina kokia gamtos stichija jų asmenybėje vyraujanti ir kaip ji atsiskleidžia ar slopsta. Kiekvienas dalyvis turi galimybę susidurti ir praktiškai patirti kiekvieną gamtos stichiją, pajausti ir įvertinti kaip jis jaučiasi kiekvienoje iš jų. Dažnai “Per vandenį ir ugnį” projekte girdime tokius dalyvių patyrimus ir įspūdžius - „aš esu oras ir man žemė nelabai patinka patinka“ arba „aš vanduo ir mane ugnis gąsdina“. Sugrįžę į ofisus, dalyviai dar ilgai aptarinėja savo užduočių sėkmingumą, diskutuoja apie savyje vyraujančios stichijos stipriąsias ir silpnąsias savybes.

Ar visos grupės tampa komandomis?

Kalbant apie grupių bei komandų skirtumus dar reikia nepamiršti ir žmonių kiekio jose. Efektyviausios komandos, kuriose yra 7-8 žmonės. Tad jei mes kalbame apie visus įmonės darbuotojus, tai dažniausiai kalbame apie grupę, o komadomis grupės tampa tam tikruose padaliniuose, skyriuose ar projektuose.

Žmogui svarbu, kad jis būtų pastebėtas, įvertintas ir įtrauktas į įmonės procesus, projektines veiklas ar pan. Tad skatinu įmonių vadovus ugdyti darbuotojų kompetencijas telkiant juos į mažesnes darbines grupes ir taip įkvėpti darbuotojus komandiniam darbui. Taip sukursite papildomą vertę darbuotojui, o jis bus motyvuotesnis sukurti papildomą vertę įmonei.

Ar tokie mokymai -  vienkartinis renginys, ar jų reikėtų dažniau?

Kaip metai susideda iš keturių metų laikų: pavasario, vasaros, rudens ir žiemos, taip ir kiekvienoje komandoje sutinkame keturis komandos brandos ir vystymosi etapus: formavimo, norminimo, bendros veiklos ir performavimo. Daug kas priklauso nuo kolektyvo kaitos, darbuotojų motyvacijos, darbo pobūdžio, vadovo sugebėjimo išlaikyti darbuotojų įsitraukimą.

Laikui bėgant ir visos komados formavimo metu iškilusios emocijos pamažu atslūgsta, tad po kurio laiko reikia naujo įkvėpimo. Dauguma įmonių komandiniam darbui stiprinti dėmesio skiria bent kartą per metus, kitos tai daro dažniau. Komandos formavimas – tęstinis procesas... Priklausomai nuo to, kokiame komandos brandos etape yra jūsų įmonės komanda, reikėtų varijuoti komandos formavimo mokymų dažnumu ir turiniu. Pavyzdžiui - vienais metais komandos formavimas su užsibrėžtu tikslu, o kitais metais galima susigalvoti aktyvias sportines pramogas. Labai svarbu yra tai, kad kolektyvas pabūtų kartu neformalioje, nekasdieninėje aplinkoje. Kartais net ir bendrai suorganizuota kelionė gali taip pat prisidėti prie komandinės dvasios palaikymo. Žinoma, nereikia pamiršti ir švenčių: įmonės gimtadienių ar kalėdinių vakarėlių. Svarbu kurti ir puoselėti savo įmonės tradicijas.

Jūs, kaip mokymų kompanijos atstovas, tikriausiai sakysite, kad tokius renginius turi atlikti profesionalai, o ne pati įmonė.

Ir taip ir ne. Jei sakyčiau, kad įmonė negali pati susiorganizuoti savo darbuotojams vasaros renginio-šventės, būčiau neteisus.  Tačiu dėl komandos formavimo mokymų suabejočiau ne įmonės galimybėmis, o galutiniu rezultatu. Iš šalies visuomet galima objektyviau įvertinti problemas komandoje, galima laisviau moderuoti,  tokiu būdu labiau atskleisti žmonių potencialą, nes yra eliminuojamas įmonės subordinacijos principas ir sukuriama nešališka bendravimo atmosfera.

Kitas aspektas – laikas. Kiek kainuoja darbuotojų pastangos ir laikas įmonei organizuojant komandos formavimo renginius? Darbuotojai yra atitraukiami nuo savo tiesioginių darbų, organizuodami ir galvodami apie komandines užduotis jie dažniausiai užtrunka dvidubai, kartais ir trigubai ilgiau. Profesionalai, turintys “know how” ir žinantys kaip tai padaryti  efektyviausiu keliu, klientams padeda ne tik sutaupyti, bet svarbiausia - dirbti savo darbą ir taip dar daugiau uždirbti. Tad spręsti pačiam klientui.

Norite pažinti savo komandą – eikite kartu į gamtą... Vasara – tam puikiausias metas! Linkiu visiems puikios vasaros ir įkvepiančių komandos formavimo mokymų bei renginių!

Straipsnis spaudoje.