Tikslų paradoksas

„Tikslų paradoksas“. Tikra istorija kaip du metus versle (pra)gyvenome be tikslų

2023-02-28

Tik toliau neskaitykite, nes šios istorijos pabaiga išties (pri)verčia susimąstyti, kad rezultatai įmonėje dirbant be tikslų, gali būti ne tik procentiniais punktais skirtingi, bet ir kardinaliai skirtingi. Kartais net ir gerąja prasme.
Kokios priežastys (nu)lemia tai? Mokymų akademijos praktinis atvejis. Leiskimės į šios istorijos esmę.

Eksperimentas: metai versle be tikslų

2014-ieji. Proaktyviai skynėmės kelią mokymo paslaugų rinkoje.
Metų pradžioje man kilo mintis imtis (ne)tradicinio eksperimento. Pasiūliau partneriams visus metus Mokymų akademijoje dirbti be tikslų, kad galėtume patys įsitikinti ir praktikoje patikrinti jų svarbą verslo rezultatams. Visus metus neorganizavome jokių susirinkimų, išskyrus pokalbius dėl mokymo projektų klientams. Nebuvo jokiu išsigrynintų prioritetinių veiklų. Galima sakyti, kad dirbome kaip tikri įkvėpimo skleidėjai – pagal vėją…

Tačiau veiksmas vyko. Buvome aktyvūs rinkoje. Taškėmės. Blaškėmės. Visus metus lydėjo jausmas, kad vos spėjome suktis. Turėjome plačius užmojus veikti mokymo, konsultavimo srityse, mikroklimato tyrimų ir žmogiškųjų išteklių valdymo sprendimų srityse. Literaliai, buvome plataus profilio meistrai.

Dar daugiau: įmonės žinomumo didinimui ir nuosekliam verslo auginimui prisijungėme į rekomendacijų rinkodaros bei tinklaveikos organizaciją BNI. Veiksmo versle užsisuko dar daugiau, nes kiekvieną trečiadienį į ankstyvuosius verslo pusryčius Vilniuje vykdavome iš Šiaulių. Motyvacja. veikti buvo tokia aukšta, kad keltis trečią valandą ryto kelionei į Vilnių nebuvo problema. Asmeniškai labai aktyviai įsitraukiau į BNI organizaciją. Aktyviai įsitraukiau į tinklaveikos „1-2-1” susitikimus.

Ir tie veiksmo su vėjeliu metai praskriejo gana greitai. Atėjo laikas suskaičiuoti viščiukus, t.y. įmonės veiklos rezultatus. Apyvartos „augimą”, lyginant su 2013-aisiais, pasiekėme 14 proc. mažesnį. Savo kailiu patyrėme tą „daug dūmų ir mažai ugnies” efektą.

Išvada buvo akivaizdi – įmonei reikalingi tikslai. Plačiai pasakojome šią patirtį savo klientams, rekomendavome įmonėse turėti tikslų sąrašus tol, kol po kelių metų susidūrėme su dar viena įdomia dilema. Pastebėjome, kad praktikoje neveikia tikslų sąrašai. Literaliai – SMART, tačiau praktiškai – HARD.

 

(Ne)veikiantis tikslų sąrašas

Tyrimai rodo, kad kuo ilgesnis tikslų sąrašas, tuo mažesnė tikimybė juos pasiekti. 2018-aisiais metais nereikėjo daryti jokio eksperimento, nes savo kailiu patyriau tai, kad iš šešiolikos užsirašytų tikslų sąrašo įgyvendinau tik tris tikslus. Tapau tikslų sąrašo įkaitu. Identifikavau tai, kad sąrašas praktikoje tinka tik trumpalaikėms „To do“ užduotims užsirašyti. Apie šią patirtį, t.y. istoriją apie (ne)pasiektus tislus pasakojau praėjusiais metais. Ją skaityti galite ČIA.

Versle išsigryninome veiksmingas bei efektyvias tikslų formulavimo, (išsi)kėlimo ir apjungimo metodikas, kaip MBO, OKR, GOSPA, BHAG ir kt.
Tad toliau šioje istorijoje kviečiu nusikelti į dar vienus metus Mokymų akademijoje be tikslų, t.y. į 2022-uosius.

 

Metai versle be tikslų – pakartotas eksperimentas

Šio eksperimento pakartoti neplanavome. Jis kažkaip gavosi savaime.
Ir vėl visus metus dirbome be tikslų, tačiau visi susikoncentravę tik į mokymo paslaugų veiklą ir tik į savo išskirtinę specializaciją, t.y. storyselling’ą. Beje, svarbi detalė ir tai, kad padariau pertrauką ir BNI organizacojoje, t.y. visą dėmesį skyriau tiesioginiams pardavimams ir verslo kuriamos vertės distribucijai. Tiesioginė laiko ir pastangų kova visus metus simboliškai vyko tik tarp dviejų paveikslėlių, mano pirmosios autorinės knygos (NE)TOBULO HEROJAUS LEGENDA ir įmonės 2021-ųjų metų ambicingo, tačiau nepasiekto įmonės ambicingo proveržio plano. Du konkretūs tikslų paveikslėliai įmonėje leido turėti aiškią kryptį, kuria nuosekliai judėjome visus metus.

Kokius rezultatus pavyko pasiekti? Knyga parašyta. Jau sumaketuota. Liko vos kelios savaitės iki jos išleidimo. Ir Mokymų akademijoje pavyko pasiekti 7 proc. didesnį įmonės apyvartos augimą, lyginant su 2021-aisiais, kurie taip pat buvo nuoseklaus augimo metai.
Ir šios istorijos atomazgoje išskirčiau šia tris esmines priežastis, kuriose, mano patirtimi, slypi šių išties kardinaliai skirtingų rezultatų priežastys:

  • Siekiantiems efektyvumo (įmonės rebranding’as ir perpozicionavimas (2019))
  • Tik mokymo paslaugos (darom viską vs aiški kryptis ir storyselling’o specializacija)
  • Svarbiausias metų tikslas (turim daug tikslų vs 2 tikslų paveikslėliai)

O šios istorijos moralą norisi sudėti į šiuos žodžius: „kur dėmesys ten ir energija; kur energija, ten ir rezultatai.“
Klausiate, o kaip tuomet su tikslais? Ar juos reikia turėti versle? Mano atsakymas, jei nežinai krypties, kuria judi, tikslus turėti verta. Jei žinai kryptį, kuria judi, juos gali turėti nebent dėl ambicijos ir judėjimo greičio. Esu parašęs tokią autorinę sentenciją: „Tikslus reikia turėti tam, kad kryptį žinotum.“

 

Reikia pagalbos išsigryninant ar apjungiant tikslus jūsų komandose (versle)?
Parašykite info@mokymuakademija.lt

Jūsų sėkmei, Gintaras Ignatavičius
Mokymų akademijos savininkas

Visos istorijos

© 2023 Mokymų akademija, MB | Privatumo politika

×

Turite klausimų?